30 stycznia 2014

Dan Krokos - Obca Pamięć


Rzadko udaje mi się sięgnąć po książki określane jako science fiction, chociaż to gatunek bardzo bliski mojej ukochanej fantastyce. W tym przypadku od początku miałam przeczucie, że książka przypadnie mi do gustu. I się nie pomyliłam! O autorze dowiedziałam się stosunkowo niedawno, ale kilka rozdziałów wystarczyło mi, żebym zakochała się w stworzonej przez niego historii. Ta sama pisarska ręka sprawiła, że pod koniec miłość prawie zmieniła się w nienawiść z powodu wszystkich zwrotów akcji i zakończenia w chwili, kiedy najbardziej łaknęłam kolejnych odpowiedzi. Niemniej jednak, ta pozycja wyjątkowo szybko stała się jedną z ulubionych na mojej półce i z niecierpliwością czekam na drugi tom. I oby pojawił się szybko, bo cierpliwość zdecydowanie nie jest moją największą zaletą.



Tytuł: Obca Pamięć
Autor: Dan Krokos
Wydawnictwo: Drageus
Liczba stron: 336
Gatunek: Science fiction, fantastyka

Główną bohaterką jest Miranda North, która pewnego dnia budzi się sama na ławce w parku. Nie pamięta niczego z wyjątkiem swojego imienia i wieku. Próba zwrócenia się do kogoś z prośbą o pomoc nie kończy się zamierzonym efektem, więc Miranda wpada w panikę i wykazuje nadnaturalne zdolności. Dziewczyna niespodziewanie emituje z siebie energię, która powoduje wśród otaczających ją ludzi chaos i przerażenie. Nikt nie jest w stanie zapanować nad swoim strachem, wszyscy próbują jak najszybciej uciec od źródła niszczycielskiej siły, która pochodzi od nieświadomej Mirandy. Zdezorientowana dziewczyna patrzy jak ludzie próbując uratować sobie życie skaczą z wysokości i umierają. Jedyną osobą, która jest w stanie zostać na miejscu jest Peter, który twierdzi, że jest jej przyjacielem i wie wszystko o jej przeszłości. Z braku innych możliwości Miranda musi mu zaufać i wkrótce dowiaduje się, że oboje są częścią specjalnie wyszkolonego zespołu, który jest eksperymentem mającym na celu w przyszłości przywrócić pokój światu. Pozostali członkowie grupy, którzy zniknęli w tym samym dniu co Miranda, odkryli jednak prawdziwy powód, dla którego zostali tak dobrze wytrenowani i do czego mają służyć ich śmiertelnie groźne zdolności. Wszyscy niespodziewanie muszą uciekać, bo nawet jeśli chcieliby wrócić, nie mają już do czego.

Książka na każdym kroku udowadnia, że nie powinno ufać się nikomu. Niektóre wspomnienia wracają z czasem do Mirandy, lecz nie ułatwiają jej w żaden sposób życia. Obca pamięć to zwroty akcji w najmniej oczekiwanych momentach i tajemnice, które szokowały mnie na każdym kroku. Chwilami naprawdę trudno było mi uwierzyć w rozwój sytuacji i między innymi dlatego tak bardzo pokochałam tę książkę. Pomysł na książkę i wykreowanie jej bohaterów jest zarazem genialny, jak i bardzo okrutny. Niczego nie można być do końca pewnym, dlatego Obca pamięć pochłonęła mnie całkowicie. Przeczytałam ją w mgnieniu oka z zapartym tchem, czekając na dalszy rozwój sytuacji. I działo się wiele, na każdym kroku, a w dodatku coraz bardziej pogłębiało to moją ciekawość. Od powodu amnezji głównej bohaterki aż po cel jej stworzenia, z każdym nowym wątkiem, których Dan Krokos nie poskąpił, byłam bardziej zaciekawiona i przekonana, że długo o tej książce nie zapomnę.

Cała historia skupia się na działaniach Róż - nastolatków, którzy potrafią sprawić, by ludzi w okręgu paru mil ogarnęła niekontrolowana panika, a przy tym wydzielają charakterystyczny kwiatowy zapach. Każda z nich: Miranda, Peter, Noah i Olive jest zupełnie inna, ale wszyscy stanowią zgraną grupę, która próbuje pokonać przeciwności losu. Dan Krokos każdemu stworzył ciekawy charakter, ale ich przeszłość jest taka sama, a przyszłość równie niebezpieczna. Mimo miłosnego wątku, który pojawia się w każdej młodzieżowej książce, uczucia do płci przeciwnej schodzą na dalszy plan kiedy walczy się o życie. Między innymi z tego powodu tak dobrze czytało mi się tę historię. Miranda stawia tworzenie nowych wspomnień i nowej siebie nad utratę pamięci. Została wykreowana na silną dziewczynę, która potrafi poświęcić swoje życie osobiste dla wyższego dobra, a także skręcić komuś kark jeśli zajdzie taka potrzeba. Strach jednak potrafi dodać koloru każdemu wątkowi, a w tym przypadku Dan Krokos nie zawiódł, przynajmniej moim zdaniem. Jego styl pisania jest w dodatku lekki i przyjemny dla czytelnika, ale wrażenie wywarły na mnie opisy typowych dla gatunku science fiction, czyli o działaniach i reakcjach różnych przedmiotów czy też zjawisk. Nigdy nie trafiła do mnie książka o podobnej tematyce i pomysłach, więc byłam pod wielkim wrażeniem kiedy ostatni rozdział dobiegł końca. I choć przeczuwałam, że tak się stanie, trudno było mi się po tych wszystkich rewelacjach pozbierać.

Polecam Obcą pamięć wszystkim miłośnikom fantastyki, science fiction jak i książek przygodowych. Miłośnicy thrillerów również zawieść się nie powinni, bo nie brakuje tu podstępów, zagadek, śmierci i walki o życie. Ujawnia największe ludzkie wady, jest okrutna, brutalna, ale i wyjątkowo zaskakująca. Cała ta wybuchowa mieszanka jest z pewnością godna polecenia.





5 komentarzy:

  1. Jak będę miała okazję to przeczytam bo kocham fantastykę ;)
    pusta-szklanka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawa recenzja ! Myślę, że gdy tylko gdzieś wyhaczę "Obcą Pamięć", poświęcę jej więcej uwagi :)
    Pozdrawiam,
    Mad.

    OdpowiedzUsuń
  3. Fabula naprawdę mnie zaciekawiła. Jeśli znajdę gdzieś ta książkę, na pewno przeczytam.:)

    po-uszy-w-ksiazkach.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Brzmi baaaaaardzo ciekawie <3 Recenzja zachęca tak bardzo, że jak skończę te książki, które aktualnie czytam, na pewno zgłoszę się po "Obcą Pamięć" ;D - DinoTahp

    OdpowiedzUsuń
  5. Też mi się bardzo podobało :)

    OdpowiedzUsuń